Τα άτομα που ασκούνται εντατικά έχουν ένα ακόμα λόγο να αναζητούν την κατανάλωση ημίπαχου σοκολατούχου γάλακτος μετά από μια σκληρή προπόνηση. Πρόσφατη μελέτη στον τομέα της αθλητικής διατροφής απέδειξε ότι μετά από έντονη άσκηση κατανάλωση σοκολατούχου γάλακτος με χαμηλά λιπαρά είχε το ίδιο καλά και σε κάποιες περιπτώσεις καλύτερα αποτελέσματα στη μυϊκή αποκατάσταση σε σχέση με ένα αθλητικό ποτό με τις ίδιες θερμίδες. Στη συγκεκριμένη μελέτη 13 άνδρες ποδοσφαιριστές σε κολεγιακό επίπεδο συμμετείχαν σε τυπικό πρόγραμμα προπόνησης για 1 εβδομάδα και μετά την άσκηση χορηγείτο σε αυτούς ημίπαχο σοκολατούχο γάλα ή αθλητικό ποτό με υδατάνθρακες (με την ίδια περιεκτικότητα σε θερμίδες ) τις 4 τελευταίες ημέρες. Μετά από διάλειμμα 2 εβδομάδων επαναλήφθηκε η διαδικασία με σκληρή όμως προπόνηση και χορήγηση ημίπαχου σοκολατούχου γάλακτος ή αθλητικού ποτού με υδατάνθρακες (και πάλι με την ίδια θερμιδική πυκνότητα) τις 4 τελευταίες ημέρες. Τη δεύτερη εβδομάδα της δοκιμασίας οι αθλητές υποβάλλονταν σε μετρήσεις για να αξιολογηθεί η μυϊκή τους αποκατάσταση. 

Όλοι οι αθλητές ανεξάρτητα από το αν κατανάλωναν ημίπαχο σοκολατούχο γάλα ή αθλητικό ποτό με υδατάνθρακες αύξησαν το χρόνο προπόνησης τους κατά τη διάρκεια της δοκιμασίας της 2ης εβδομάδας. Ωστόσο, από τη δεύτερη ημέρα χορήγησης (4η ημέρα της δοκιμασίας) και μετά οι αθλητές στην ομάδα του ημίπαχου σοκολατούχου γάλακτος εμφάνιζαν χαμηλότερα επίπεδα κρεατινικής κινάσης, που αποτελεί το βασικότερο δείκτη μυϊκής καταστροφής και χρησιμοποιείται ευρέως σαν κριτήριο της μυϊκής αποκατάστασης μετά από άσκηση. Όσο χαμηλότερα είναι τα επίπεδα της κρεατινικής κινάσης, τόσο καλύτερη είναι η αποκατάσταση και χαμηλότερη η καταστροφή στις μυϊκές ίνες μετά από προπόνηση. Πρέπει να σημειωθεί ότι δεν υπήρχαν άλλες διαφορές μεταξύ των 2 ομάδων αθλητών σε τεστ ποδοσφαιρικής απόδοσης όπως η υποκειμενική αίσθηση μυϊκού κάματου, η σωματική ή πνευματική κόπωση και η μυϊκή δύναμη. Αυτή η νέα μελέτη που διεξήχθη στο James Madison University των Ηνωμένων πολιτειών και δημοσιεύθηκε στο American College of Sports Medicine, προτείνει ότι το γάλα είναι τουλάχιστον εξίσου αποτελεσματικό στην μυϊκή αποκατάσταση μετά από έντονη προπόνηση. Αυτό συμβαίνει διότι το σοκολατούχο γάλα περιέχει κάποια θρεπτικά συστατικά που δεν περιέχονται στα εμπορικά αθλητικά ποτά. Ο συνδυασμός πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας και υδατανθράκων βοηθά στην γρήγορη επαναφόρτιση των καταπονημένων μυϊκών ομάδων. Επιπλέον, το σοκολατούχο γάλα παρέχει τον απαραίτητο όγκο υγρών για επανυδάτωση και ιχνοστοιχεία όπως το ασβέστιο, το κάλιο και το μαγνήσιο, συστατικά που χρειάζονται αναπλήρωση μετά από προπόνηση έντονης μορφής τόσο στον οργανισμό ερασιτεχνών ασκούμενων όσο και στον οργανισμό επαγγελματιών αθλητών. 

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι οι 2 ώρες μετά την άσκηση είναι οι πιο κρίσιμες για τη σωστή μυική αποκατάσταση και ανάπτυξη για οποιοδήποτε άτομο ασκείται συστηματικά. Το σοκολατούχο γάλα με όλα τα θρεπτικά συστατικά που περιέχει και προαναφέρθηκαν συστήνεται να καταναλώνεται στο πρώτο κιόλας ημίωρο μετά το πέρας της προπόνησης, ώστε να προλαμβάνεται η αποδόμηση μυικών πρωτεϊνών και να μεγιστοποιείται η μυϊκή ανάπτυξη, ως αποτέλεσμα της άσκησης. Πέραν του φυσιολογικού πλεονεκτήματος του γάλακτος σε βάρος του αθλητικού ποτού, το ημίπαχο σοκολατούχο γάλα είναι γευστικότερο και πιο εύληπτο και σε κάθε περίπτωση οικονομικότερο από το αθλητικό ποτό. 

 

Πηγή: dietstories.gr

Μάνος Δημητρούλης

Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου,
Msc Αθλητικής Διατροφής Χαροκοπείου Πανεπιστημίου
www.dietstories.gr